Is de nieuwe afspraak over het fiscaal vriendelijk aanschaffen van een fiets of e-bike voor woon-werkverkeer een verbetering?

Het oordeel daarover hangt af van je persoonlijke wensen. Al jarenlang vragen leden ons om in de cao-inzet de fiscaal vriendelijke aanschaf van een e-bike voor woon-werkverkeer op te nemen. Op basis van de huidige Regeling ruilmogelijkheden arbeidsvoorwaarden politie (RAP) is het maximale bedrag dat je eens in de drie jaar via de werkgever belastingvrij aan een fiets voor woon-werkverkeer kunt besteden – exclusief accessoires en verzekering – € 749. Dat is niet voldoende om een e-bike kopen.

Tijdens de cao-onderhandelingen bleek de werkgever bereid het belastingvrije bedrag van € 749 te verhogen tot € 1.500, maar dan wel inclusief accessoires en verzekering. Ook stelde hij als voorwaarde dat de aankoopmogelijkheid zou worden verlaagd van eens in de drie jaar naar eens in de vijf jaar. De reden daarvoor is dat de RAP beslag legt op de ruimte in de werkkostenregeling (WKR) en overschrijding van die fiscale ruimte de werkgever extra kosten oplevert. Voor bonden maakt het niet uit hoe het wordt gefinancierd, maar hier zat dus de beperking/reikwijdte in de onderhandelingen omdat de werkgever daar een grens stelde.

Al met al is de uitkomst van de onderhandelingen dus een belastingvrij bedrag van € 1.500 eens in de vijf jaar, inclusief accessoires en verzekering. Dat is geen verbetering voor de collega’s die nu gewend zijn elke drie jaar een nieuwe fiets te kopen op basis van de RAP en met het huidige maximum van € 749 voor alleen de fiets goed uit de voeten kunnen. Op basis van de afgesproken nieuwe regeling kunnen ze met volledige fiscale ondersteuning een duurdere fiets of een e-bike aanschaffen, maar wel minder vaak een nieuw exemplaar dan ze gewend waren.