Ab van der Veen NPB-lid met PTSS

Trainen voor Fjällräven (4)

Op 30 juni vond de laatste gezamenlijke training plaats. De Classic komt nu echt heel dichtbij. Kijkend op mijn kalender tijdens het schrijven van deze blog zie ik dat we op 6 augustus vertrekken voor deze ultieme uitdaging, misschien wel de grootste in mijn leven.

Zoals je hebt kunnen lezen in het NPB-magazine van april vertrekt er in augustus een heuse expeditie naar Zweeds Lapland om de Fjällräven Classic te lopen. Een hikingtocht van 110 kilometer, die we in vijf dagen afleggen. Zeven collega’s met PTSS, burn-out of depressie lopen de tocht onder begeleiding van het team van vrijwilligersorganisatie Hiking & Adventures en onder andere het project Veilig en Gezond Werken (VGW) van het korps. Vanuit het hele land lopen collega’s mee, maar vanuit de Eenheid Den Haag wil ik jullie graag laten meebeleven hoe de voorbereidingen lopen en hoe het team en ik de bijzondere reis tot aan de tocht zelf ervaren.

Na een half jaar trainen gaat het echt gebeuren. Ik word niet sentimenteel, maar ‘steel’ even een opmerking van ons maatje Frank: ‘We nemen letterlijk en figuurlijk een rugzak mee die zwaar gevuld is. Die rugzak raak je niet kwijt, ik hoop alleen wel dat hij bij terugkomst wat lichter is.’ Poeh man!

Voorstellen
Ik had beloofd dat ik een aantal mensen aan jullie zou voorstellen, maar dan heb je dus eigenlijk wel foto’s nodig. Dat was ik even vergeten; dat wandelen vreet aan je brein denk ik dan maar.

Maar hierboven dan toch een groepsfoto na de laatste training. De jongedame achter de hurkende dame is Marry Boere en zij is loopbaan- en ontwikkeladviseur. Marry begeleidt onder andere medewerkers met PTSS en/of burn-out naar ander werk binnen de Nationale Politie. Het olijke hoofd met pet links achter haar staat op het lichaam van Dennis Taillie en de man uiterst rechts met zonnebril is Hans Kasius. Beiden zijn vitaalcoach. Zij zijn de mensen die ons begeleiden tijdens de Classic, samen met Hans Robijn, Joost Ruiter en Michel van der Lande van de Stichting Hiking & Adventures. Niet alleen zelf dus ook die 110 km hiken, maar ook nog even oogjes in het zeil houden, schouders uitlenen of oren ter beschikking stellen. Diep respect!

Gehurkt midvoor is Randy Egberts. Randy is deelnemer en degene die de Classic onder de aandacht heeft gebracht bij de eenheidsleiding met de melding: dit is wat wij nodig hebben. Dit kan ons helpen in het proces van herstel. Na positief bericht vanuit de leiding benaderde Randy Hiking & Adventures, waarna de grote bal ging rollen. Dat is nog maar zo’n acht maanden geleden. Gezien de snelheid waarmee een en ander werd geregeld beseffen de collega’s achter deze stichting volgens mij heel goed hoe waardevol deze tocht kan zijn. Ik doe ze tekort door slechts deze paar regels over de stichting te schrijven; de rest houden jullie van me tegoed!

10.000 stappen per dag
Op 15 februari zei een wijs man: ‘Een goede voorbereiding is in elk geval 10.000 stappen per dag.’ Op 1 juli had ik sinds 15 februari 590,61 km gewandeld, waarvan minimaal 400 met gevulde rugzak. Dat zijn toch wel wat stappen, toch?! Omgerekend naar die 135 dagen is dat 4,37 km gemiddeld per dag, gemiddeld per maand 131,25 km, gemiddeld per week 28,03 km. Maar 10.000 stappen is ongeveer 7,5 km. Dus 590.61 km is 787.480 stappen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar gemiddeld over 135 dagen heb ik dus maar 5.833 stappen per dag gelopen. 600 km in 4,5 maand! Wat een domper!

Het Voetstappenpad
Op 30 juni maakten we de mooiste wandeling van de hele training. Het Voetstappenpad loopt rondom Hilversum, met een heel klein stukje door de bebouwde kom, niet getreurd, op dat kleine stukje zat een Mac!

Uiteindelijk liepen wij een kleine 28 km, maar er zijn meerdere afstanden mogelijk. Je kunt het bos instappen waar je wilt, volg de voetstappen en je hoeft alleen nog maar te genieten van bos, hei en vooral rust.

Helaas, toch ook een enkel slachtoffer. Ook hier sloeg de EPR toe. Niet de elektronische paramagnetische resonantie, maar natuurlijk de eikenprocessierups! Er was toch een enkeling met bultjes en jeuk na in aanraking te zijn gekomen met dit wonder der natuur.

Punt, lange rust
Dit was het, voor wat betreft de gezamenlijke trainingen. We kregen het advies om in juli individueel een keer of drie per week zo’n tien km te trainen. De laatste week voor vertrek het lichaam rust te geven en even te laten herstellen. Daarna knallen. Het programma is als volgt.

  • 6 augustus: vliegen Amsterdam naar Stockholm
  • 7 augustus: dagje cultuur met een diner in Stockholm
  • 8 augustus: vliegen Stockholm naar Kiruna/busreis Kiruna naar Nikkaluokta (wie kent het niet!)
  • 9 augustus 09.00 uur: start Fjällräven Classic
  • 13 augustus: we komen met z'n allen na 110 km over de finish in Abisko
  • 14 augustus: na de busreis terug naar Kiruna maken we die dag twee vluchten en zijn laat op de avond terug in Nederland

Na de tocht mijn laatste blog.
Ik zeg proost!

Meer over:
Blog