Paul Lathouwers NPB-eenheidsbestuurder

Parkeerproblemen

De laatste tijd melden steeds meer collega’s bij de NPB dat ze parkeerkosten moeten maken als ze hun auto bij hun bureau willen parkeren. Soms gaat het daarbij om flinke bedragen.

Ik begrijp heel goed dat de overheid en werkgevers vanuit milieu- en kostenoverwegingen werknemers willen stimuleren zoveel mogelijk met het openbaar vervoer naar hun werk te komen. Binnen de politiesector wordt echter onregelmatig gewerkt. Daardoor is het voor collega’s in veel gevallen praktisch onmogelijk om voor het woon-werkverkeer gebruik te maken van het OV. Vaak zit er niets anders op dan met de eigen auto te komen.

Hoofdprijs
Als een collega met het OV naar het werk komt, worden de kosten van deze reisbeweging volledig vergoed. Voor reizen met eigen vervoer ontvangt hij een kilometervergoeding, maar parkeerkosten komen geheel voor eigen rekening. Hier wringt het. Bij sommige bureaus zijn meer dan voldoende parkeerplaatsen en kan altijd gratis worden geparkeerd. In andere gevallen heeft het korps parkeerfaciliteiten geregeld. Maar er zijn ook bureaus waar niets is geregeld en collega’s de hoofdprijs betalen om hun auto te parkeren.

Praktijkvoorbeeld 1
Een bureau met voldoende gratis parkeerplaatsen voorhanden sluit. Het nieuwe bureau ligt in het centrum van de stad. In de nabijheid zijn uitsluitend parkeerplaatsen waarvoor je moet betalen. Collega’s krijgen de keuze tussen twee parkeervergunningen. Een ‘goedkope’, waarbij je je auto op tien minuten lopen van het bureau moet zetten. Bijkomend nadeel is dat je tijdens die wandeling langs plekken komt waar zich ‘doelgroepers’ ophouden – en er zijn al eens collega’s bedreigd. Je kunt ook kiezen voor een vier keer zo dure vergunning, waarmee je dan wel in de buurt van het bureau kunt parkeren.

Praktijkvoorbeeld 2
Een groot en hectisch bureau in een grote stad. Tot voor kort had het korps afspraken gemaakt met de gemeente en kon in de nabijheid van het bureau tegen een redelijk tarief geparkeerd worden. Die regeling is komen te vervallen. Als alternatief kunnen de collega’s een parkeervergunning krijgen voor een aantal garages. Die kost wel € 27 per maand en bovendien liggen de garages op 15 tot 20 minuten lopen van het bureau en in ‘ruig gebied’.

Beide voorbeelden zijn natuurlijk zeer onwenselijk. Dit kost de collega’s niet alleen behoorlijk wat extra tijd en geld, maar ook lopen ze kans tijdens de wandeling naar het bureau mensen tegen te komen die ze eerder hebben aangehouden en bijvoorbeeld hebben moeten verhoren. Ik vraag me dan ook af of dit eerst een keer fout moet gaan voordat er actie wordt ondernomen. Ik heb ernstig bedreigde collega’s bijgestaan en weet hoe heftig dit kan zijn.

Wat valt er te verwachten?
De werkgever en de Centrale Ondernemingsraad vinden deze verschillen tussen de eenheden (en zelfs bureaus) ook onwenselijk. Daarom wordt nu geïnventariseerd welke regelingen er allemaal zijn en hoeveel geld daaraan wordt uitgegeven. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk één landelijke regeling uit de bus komt. Die moet echter wel ‘budget-neutraal’ zijn: er wordt dus geen extra geld voor beschikbaar gesteld. Aangezien de parkeerkosten per bureau enorm verschillen zal het volgens mij niet eenvoudig zijn om tot één landelijke regeling te komen waar iedereen blij van wordt.

Oproep
In de tussentijd zouden wij graag te weten komen hoe groot dit probleem precies is. Om de discussie goed te kunnen voeren wil ik collega’s vragen zich te melden met voorbeelden van bureaus waar de parkeerfaciliteiten goed zijn of op een creatieve manier zijn geregeld. Ook hoor ik graag waar het juist niet goed is geregeld en collega’s juist tegen hoge kosten of extra lange reistijd aanlopen. Alle info is welkom bij [email protected]

Meer over:
Rechtspositie